Opracowanie zawiera zebrane propozycje i głosy z dyskusji Uczestników pierwszego spotkania roboczego, dedykowanego kulturze we Wrocławiu w dniu 12 marca 2019 r. Spotkanie miało na celu uruchomienie grupy Kultura Wrocław, pracującej cyklicznie i będącej otwartą przestrzenią dyskusji przedstawicieli środowiska wrocławskiej kultury o najważniejszych kwestiach w dla środowiska i obszaru kultury we Wrocławiu.
Podczas spotkania dyskutowano trzy kwestie, na ile są potrzebne i jak powinny działać: Radę Kultury, Kongres Kultury i Grupę Kultura Wrocław.
STOLIK GRUPA KULTURA WROCŁAW
Grupa, padła tez propozycja by nazwać ją Forum, dla podkreślenia otwartego charakteru powinna:
• być o k r ą g ł y m s t o ł e m dla środowiska ludzi wrocławskiej kultury,
• pracować cyklicznie (spotkania raz w miesiącu),
• być otwarta,
• być pierwszym i realnym głosem w komunikacji z UM Wrocławia
• być przestrzenią networkingową (sieciującą), łączącą środowisko i dającą możliwości współpracy,
• być „samoświadomym ciałem”, które wie dokąd dąży,
• dawać możliwość pracy w podgrupach, aby wypracowywać wspólne stanowiska, rozwiązania, plany działań etc. w określonych kwestiach np. w kwestii Rady Kultury,
• być siłą wielu głosów, wyraźnym głosem w mieście.
Grupa musi mieć koordynatora, który będzie czuwał/ troszczył się o przebieg prac, organizowaniem dialogu (zadba o formułę spotkań, która będzie sprzyjała rozmowie i umożliwi udział w dyskusji), zajmowanie się ważnymi tematami, udziałem ekspertów w dyskusji etc.
FUNKCJE I ZADANIA GRUPY Kultura WROCŁAW:
• rzetelna diagnoza wyzwań i problemów środowiska wrocławskiej kultury,
• planowanie strategiczne w obszarze wrocławskiej kultury (diagnoza, wybór celów i kierunków działania, realizacja działań, ich monitoring i ewaluacja),
• stworzenie przestrzeni realnego dialogu dla i w środowisku,
• spotkania całego środowiska: ważna jest obecność, wspólne idee i synergia w działaniu,
• wiedza o procesie decyzyjnym w obszarze wrocławskiej kultury, „jak to działa w mieście”,
• testowanie i eksperymentowanie,
• weryfikacja dotychczasowych schematów,
• włączenie kultury w obszary aktywności wrocławian m.in. w edukację (edukacja kulturalna dla młodych wrocławian),
• propagowanie, że kultura nie zawsze równa się rozrywka,
• wypracowanie systemów wsparcia dla artystów.
STOLIK RADA KULTURY
• Czy RK ma mieć komisje i podgrupy
• Jaki klucz wyboru kandydatów
• Czy muszą być przedstawiciele wszystkich (czy to w ogóle możliwe/ czy nie lepiej wybrać kandydatów, którzy są autorytetami)
• Czy RK musi mieć strukturę – np. x osób z instytucji, x z NGO, x z urzędu – kto ma zdecydować o reprezentacji
• Kto kształtuje politykę kulturalną miasta
• Sprawczość RK jest w rękach urzędu/ władz miasta
• RK może współtworzyć wizję/ strategię
• Sekretariat – OK. – można zgłaszać problemy, komunikować się
• Rotacyjność – lista rezerwowa (jeśli np. ktoś zrezygnuje)
• Najwięcej członków RK powinno być z NGO
• Nie ma sensu brać urzędników i dyrektorów instytucji
• Nie można zmarginalizować instytucji, skoro pochłaniają 90% budżetu i mają ogromny wpływ na kulturę
• Kadencja powinna być w kontrze do Rady Miejskiej i Prezydenta, żeby była niezależność
• Cel: chcemy mieć wpływ na cele/ strategię/ ofertę – nie urzędnik powinien decydować o ofercie kulturalnej, artyści powinni mieć głos;
• Wyczuwanie potrzeb i nastrojów nie tylko branży, ale też uczestników
• Czy RK ma być ciałem doradczym WKL czy Prezydenta
• Jakie kworum powinno wybierać RK – delegaci
• Pamiętać o gender equality
• Po co dziennikarze w RK
• Na ile RK będzie głosem mniejszych (skoro są duzi gracze, instytucje) – RK nie będzie miała sensu, jeśli będzie 1 artysta i 1 NGO, a reszta – duzi gracze
• Zamiast organizacji z dzym prestiżem powinny być autorytety – ludzie z autorytetem; nie chodzi o to, żeby duzi gracze wybrali największego gracza, tylko żeby to był mądry człowiek
• My powołamy stronę społeczną, a kto powoła resztę?
• W grupie Kultura Wrocław powinny być grupy tematyczne
• Nacisk na grupę Kultura Wrocław – grupa powinna mieć wpływ na RK, a RK na Prezydenta; zawsze na sesji RK powinien być przedstawiciel Grupy
• Kongres coroczne spotkanie, jako narzędzie
STOLIK KONGRES KULTURY
1. Włączająca formuła organizacji kongresu
Możliwość zgłaszania tematów paneli i ekspertów przez uczestników
2. Charakter edukacyjny
• Warsztaty i wykłady z ekspertami
• Zaproszenie ekspertów z innych kongresów z Polski
• Proponowane tematy, z których chcemy podnosić swoje kompetencje [dostępność, audience development, rozwijanie innowacyjności i profesjonalizacja miejskich centrów kultury, fundrising]
• Możliwość wzajemnego dzielenia się kompetencjami – uczenie się od ludzi z naszego środowiska
3. Integracja środowiska, poznawanie instytucji i osób
• Sieciowanie i nawiązywanie współpracy
• Giełda / wymiana zasobów (sprzęt, zaplecze techniczne etc.) – prezentacja czym możemy się wzajemnie wspierać
• Formularz zgłoszeniowy ze zdjęciem i krótkim bio → prezentacja na stronie www kongresu, “ścianka” – kongresowe “who is who”
• Speed-dating w przerwach
• Wrocławskie święto kultury – przestrzeń na to żeby razem świętować sukcesy, usiąść do jednego stołu
• Atmosfera, która włącza i daje przestrzeń do otwartego dialogu
4. Prezentacja Wrocławskich działań kulturalnych
• Targi małych instytucji / organizacji
• Prezentacja najciekawszych dokonań wrocławskich, chwalenie się sukcesami
5. Miejsce spotkania ze sponsorami
6. Ścisłe powiązanie z pozostałymi narzędziami – Grupą Kultura Wrocławska i Radą Kultury
• Tworzenie założeń / celów dla Rady Kultury i grupy Wrocławska Kultura
• Przestrzeń prezentacji / podsumowań działań RK i WK
7. Docenianie i wspieranie zasłużonych twórców kultury wrocławskiej
Wręczanie nagrody dla twórców w trakcie Kongresu
8. Uczestnictwo lokalnych władz
• Prezentowanie działań, budżetu i planów na kolejny rok z możliwością odwołania się od nich
• Podsumowanie całego roku
9. Forum dyskusji o problemach
Ale nie w formie ściany płaczu
10. Prestiżowe wydarzenie
• Prestiżowe wydarzenie o dużym znaczeniu
• Kongres jako tuba i głośno wybrzmiewający głos środowiska
• Wydarzenie odbywające się z udziałem przedstawicieli władz centralnych
11. Wydarzenie otwarte (nie tylko dla środowiska)
• Otwarte na uczestników z całej polski
• Spotkanie wszystkich Rad Kultury, działających w Polsce
12. Wydarzenia kulturalne jako integralna część kongresu
Również jako nagroda – prezentacja najciekawszych dokonań kulturalnych.